HUR MAN BLIR EN BÄTTRE MARKNADSFÖRARE

Ingen är immun mot marknadsföring, åtminstone effektiv sådan. Det huvudsakliga målet är oftast att annonsören vill göra konsumenten bekant med varumärket, och när det väl är avklarat ökar allt som oftast försäljningen.

Vad är marknadsföring?

Marknadsföring är alla typer av aktiviteter som genomförs för att fånga kundernas intresse inför ett specifikt erbjudande. Om marknadsförings-kampanjen är välplanerad uppstår i bästa fall ett kundvärde, vilket innebär att konsumenterna drar nytta av erbjudandet.

Läs mer: Gör så här för att bli en mer effektiv ledare

Hur påverkas vi av marknadsföring?

Våra hjärnor är komplexa, och inte alltid mottagliga för reklam. Marknadsföringsexperterna tvingas därför vara alltmer fiffiga för att kunna få ut sitt budskap.

”Det här kan ni bli”-reklam beskrivs som relativt vanlig. Väl där kan en hårprodukt eller ett klädesplagg visas upp, med mål att kunden ska känna sig mer fulländad om denne köper de specifika produkterna.

När det kommer till reklamens psykiska påverkan är två psykologiska principer synnerligen framträdande; exponeringseffekten och associationsprincipen.

Associationsprincipen: Denna princip innebär att ett fenomen kopplas till produkten ifråga. Lättklädda kvinnor som håller i en motorsåg är ett klassiskt exempel. Kvinnor som arbetar inom skogsnäringen har knappast på sig korta kjolar, så någon koppling mellan de aspekterna existerar inte. Målet är att de tilltänkta konsumenterna ska associera motorsågarna med någonting positivt, i det här fallet lättklädda kvinnor. Och när de positiva känslorna förs över till produkten är det psykologiska knepet fullföljt.

Samma princip bygger på den mänskliga betingningen, och dess effekt är vetenskapligt bevisad flera gånger om. Kopplingen behöver inte ens vara träffsäker (som ni redan märkt). En megastjärna, såsom Christiano Ronaldo, skulle kunna marknadsföra vad som helst till vem som helst.

Associationsprincipen: När ni hört marknadsförings-dängan för Casino Ananas för den sjuttioelfte gången kan det vara lätt att tro att reklamkampanjen gått överstyr. ”Jag är så sablans trött på Casino Ananas att jag vill kasta någonting på tv:n”, är en vanlig reaktion.

Men sanningen är att annonsbudskapet faktiskt går hem, även om ni är trötta på reklamkampanjen ifråga. Vanans psykologi, eller exponeringseffekten, spelar in – och får er att välja just Casino Ananas framför andra likvärdiga spelsajter, trots att öronen blöder efter alla reklamjinglar.

Exponeringseffekten påverkar det perceptuella minnet, som hjälper oss att identifiera saker i vår närhet, och som en konsekvens av det väljer ni nästan alltid den produkten som präntats in i minnet framför en okänd produkt som ni inte har någon relation till.

Hur humor i spelreklam stärker varumärkesbyggande – teori och exempel

Humor är ett av de mest effektiva verktygen i reklam för att skapa varumärkeskännedom och en positiv attityd hos målgruppen. När humor används strategiskt bidrar det både till högre uppmärksamhet, ökad delbarhet i sociala medier och starkare emotionella kopplingar till varumärket. Forskning visar att varumärken som aktiverar humor på ett relevant sätt ofta upplevs som mer minnesvärda och sympatisk till målgruppen, vilket i längden stärker varumärkeslojalitet och differentiering på marknaden.

Ett konkret exempel på användningen av humor inom spelreklam hittas i SveaCasinos lista över de roligaste spelreklamerna där fem minnesvärda kampanjer med humoristiska grepp analyseras och kommenteras. Dessa kampanjer illustrerar hur humor kan användas för att fånga uppmärksamhet, skapa igenkänning och förstärka varumärkesidentitet även i en konkurrensutsatt bransch.

Genom att kombinera teorin om humorns effekter med faktiska kampanjer får marknadsförare både teoretisk förankring och praktiska insikter kring hur humor kan implementeras i reklamproduktion och kommunikationsplaner.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring har samma mål i jämförelse med traditionell sådan, men sker alltid via digitala kanaler. KPI:er, eller Key Performance Indicator-modeller, är vanliga inom digital marknadsföring. Väl där väljs ett antal passande faktorer ut, som jämförs efter den digitala kampanjen är slutförd. KPI passar utmärkt för faktaorienterade klienter, som vill kunna sätta en siffra på kampanjens framgång.

SEO, eller Sökmotorsoptimering, är a och o inom digital marknadsföring. Sökmotorsoptimering är svårare än vad många tror, och det huvudsakliga målet är alltid att sajten ifråga ska bli mer synlig vid webbsökningar, på exempelvis Google och Bing.

Google är extremt viktig inom SEO-sammanhang, då samma sökmotor är överlägset störst. För att knyta ihop säcken är möjligheten att vaska fram större intäkter den största fördelen med digital marknadsföring. Exakt samma sak gäller förvisso för alla marknadsföringsinsatser, oavsett typ.

Lämna en kommentar