HUR BLIR MAN EN BRA SÄLJARE?

Alla känner någon som tjattrar in absurdum. Blarrandet når inga gränser och någon utbrister; ”Du skulle bli en bra säljare!”. Men stämmer det påståendet? Nej, skulle vi säga. Försäljning är någonting man lär sig, inte någonting man föds till. Den ovanstående tjommen skulle kunna bli en utmärkt säljare, men är knappast en bra sådan bara för att han kan prata tills solen imploderar.

Vad krävs för att lyckas som säljare?

Talangfulla säljare är oftast erfarna sådana, som slipat på sina färdigheter år efter år. Mer specifikt är följande faktorer av vikt:

Lyssna: En bra säljare iakttar och försöker förstå, munlädret är av mindre betydelse.

Läs på: Säljare som är värt sitt salt vet allt om produkten, och kan svara på alla tänkbara frågor. Att bara kunna rabbla produktspecifikationer räckte förr i tiden, men numera är kraven betydligt större.

Kopiera andras beteende: Säljare som presterar bättre än vad ni gör är i många fall bättre försäljare – så enkelt är det. Kopiera deras beteende och förstärk era egna positiva beteendemönster så kommer ni ifatt, och i många fall förbi.

Våga be om feedback: Alla får feedback, oavsett de vill eller inte. Att ta emot feedback är med andra ord inget val, men ni kan däremot välja vad ni vill gör med informationen. Att bunta ihop feedbacken för att spotta och fräsa på närmaste chef är knappast någon bra idé. Det vinner ingen på. Ta åt er av feedbacken och använd den som ett verktyg för att kunna förbättra de områden som inte är fulländade.

Och sist men inte minst – be om konstruktiv feedback. Irrelevant sådan, såsom ”om du hade varit 30 cm längre hade du ingett mer auktoritet”, är fullkomligt onödig – medan relevant sådan, tex. ”du måste hålla koll på vad alla kunder heter”, kan beskrivas som nyttig.

Dela med dig av dina kunskaper: Både kollegor och kunder kan dra nytta av de kunskaper ni besitter. Om ni delar med er av det ni kan växer kollegorna, medan kunderna uppfattar er som mer pålästa och kunniga. Det uppstår en win win-situation, och det är alltid fördelaktigt.

Motivera dig själv och andra: Det är tufft att vara säljare. Snälla ord från kunder, chefer och medarbetare väger tungt, men din egen självbild är alltid viktigast. Tro på dig själv och det du gör och var ödmjuk mot kollegorna – bara då har du chansen att bli en ruskigt bra säljare.

Läs mer: Så här påverkas ni av marknadsföring

Vilken lön har en säljare?

En säljare tjänar oftast mellan 35.000 och 46.000 kronor i månaden, menar Unionen. I många fall kan månadslönen vara baserad på:

  • Försäljningsresultat
  • Produktens komplexitet
  • Företagets och kundernas ekonomiska status (marknadsförhållanden)
  • Löneförhandlingar

Utöver det är följande faktorer av vikt, anser samma källa:

  • Dina kunskaper ska vara relevanta och kunna tillämpas inom försäljning
  • Du ska vara flexibel
  • Du bör sträva efter att utvecklas
  • Du bör anta svårare arbetsuppgifter allteftersom erfarenheten ökar

Om ni uppfyller de ovanstående kriterierna påverkas löneläget i en positiv riktning.

Sammanfattning – vad kännetecknar en bra säljare?

En bra säljare lyssnar på kunderna och beter sig på ett ödmjukt och förstående sätt. Att vara påläst, att våga ta åt sig och fråga om feedback samt att dela med sig av sina egna kunskaper är av stor vikt.

Försäljning handlar inte bara om att ha vassa armbågar. Det kan förvisso underlätta vid specifika tillfällen, men de faktorer som nämns i artikeln är mycket viktigare i det långa loppet.

    Lämna en kommentar